תקליטים יד שנייה -תמחור ודירוג
- ביקוש והיצע (שקובע את המחיר המרבי שניתן לקבל בעבור תקליט מסוים במצבו המיטבי)
- שכיחות / נדירות
- הוצאה (שנה, ארץ יצור, לייבל)
- מצב התקליט והעטיפה
כל תקליט יד שנייה נבדק בקפידה באופן ויזואלי ובהתאם לצורך גם ע"י ניגון התקליט, כדי להבין לעומק את מצבו ואת הסאונד הבוקע ממנו. כל תקליט שעולה אצלנו על המדף עובר ניקוי (במקרים מסוימים אף ניקוי יסודי במכונה אולטרסונית) כמו כן מוחלפים הניילונים הפנימיים והחיצוניים לחדשים.
דירוג התקליטים:
אנחנו בויניליה משתדלים לדרג באופן מדויק שמרני ומחמיר, על מנת להפחית את העמימות ולספק הערכה כנה והוגנת של מצב התקליט והעטיפה. הדירוג מבוסס על הקווים המנחים של המגזין Goldmine שיפורט בהמשך שהינה ללא ספק שיטת הדירוג הנפוצה ביותר, המקובלת על רוב האספנים בעולם.
בנוסף לדירוג, כל בעיה אחרת עם התקליט או העטיפה תצוין בהערה.
אנו מתייחסים לכל התקליטים באופן שווה , בין אם מדובר בפריט של 8 ₪ ובין אם בפריט יקר יותר.
אם תהיו מופתעים ממצב התקליט שיגיע אליכם, אנחנו מעדיפים שזה יהיה כי תגלו שהוא במצב טוב יותר ממה שציפיתם. המטרה שלנו היא שתהיו מרוצים מהרכישה שלכם.
יחד עם זאת, מאחר ולא מדובר במדע מדויק, האלמנט הבלתי נמנע של סובייקטיביות הוא לעתים קרובות מקור למחלוקת. קחו שמונה אספני תקליטי ובקשו מהם לדרג מצב של תקליט וייתכן שתקבלו שמונה דירוגים שונים. לכן, במידה ואינכם מרוצים ממצב התקליט, ההחלפה תתבצע בהתאם לנוהל ההחזרות המופיע בתקנון.
בנוסף, יש לקחת בחשבון שתקליטים נשמעים אחרת בהתאם לסוג הפטיפון. בפטיפונים לא איכותיים גם תקליט תקין לחלוטין עלול לקפוץ (בעיקר פטיפוני מזוודה).
להלן שיטת הדירוג של Goldmine, מהטוב ביותר לגרוע ביותר:
M (Mint)
תקליט במצב מושלם מכל הבחינות. בהחלט לא הושמע מעולם.
עטיפה – דנדשה כאילו יצאה זה עתה מהמפעל.
דירוג זה נדיר ואינו משתמע לשתי פנים.
NM (Near Mint)
תקליט NM יראה כאילו נפתח בפעם הראשונה. במילים אחרות, זה הכי קרוב למושלם. תקליט NM יהיה נוצץ, ללא פגמים נראים לעין וחף לחלוטין מרעשי רקע בנגינה.
אין זה אומר בהכרח שתקליטי NM מעולם לא נוגנו. תקליט המנוגן בפטיפון מעולה יכול להישאר NM לאחר ניגונים רבים, בהנחה שהתקליט נשמר וטופל כראוי.
עטיפות NM הן ללא פגמים, ניקובים, קישקושים, קרעים, מדבקות, בלאי טבעתי (Ring Wear) או סימנים אחרים. כל האינסרטים המקוריים קיימים גם הם במצב קרוב למושלם.
סוחרים רבים לא ישתמשו בדירוג גבוה מזה, מה שמרמז, בצדק, ששום תקליט או עטיפה לא באמת מושלמים.
הערה: מדובר בסטנדרטים גבוהים ומחמירים שעומדים בכל קנה מידה, כלומר תקליט או עטיפה משנות ה-50 חייבים לעמוד באותם סטנדרטים כמו תקליט משנות ה-90 או ה-2000 כדי להיות Near Mint!
VG+ (Very Good Plus) / EX (Excellent)
התקליט שמור אולם ניכר כי נוגן והיה בשימוש. תקליט VG+ עשויים להראות כמה סימני שחיקה או שריטות שטחיות מאוד קלות, בעיקר בעלות אופי קוסמטי ולא כזה שמשפיע על חווית ההאזנה. עיוותים קלים הם תקינים כל עוד אינם משפיעים על הסאונד.
לחובבי הניואנסים בתוך קבוצת דירוג זו, כמו גם בקבוצות אחרות יכולים להיות טווחים פנימיים מסויימים כמו VG++
עטיפות VG+ עשויות להראות כמה סימני שחיקה קלים בלבד (בלאי טבעתי או שינוי קל בצבע אבל זה אמור להיות בקושי מורגש)
VG (Very Good)
לתקליטים שמתוארים כ- VG יש פגמים ברורים יותר מאשר לתקליטים במצב טוב יותר.
חסר להם את רוב הברק המקורי, יתכנו שריטות קלות ולעיתים גם שריטות עמוקות יותר (מספיק כדי להרגיש עם ציפורן) .
תקליט VG לא קופץ או נתקע אך יש רעשי רקע (פיצפוצים, קרחצ'ים), במיוחד במעברים שקטים ובמהלך הפתיחה והסיום של השיר, אבל הרעש לא ישתלט על המוזיקה .
בעטיפות VG ניכרים אותות הזמן וסימנים רבים של טיפול אנושי: כיתוב, חותמות, מדבקות, קמטים, בלאי טבעתי, קרעים קלים בעטיפה (בעיקר בדפנות).
אספנים רבים חיים בשלום עם קבוצת דירוג זאת ולא יחשבו פעמיים. הם נשארים עם חווית האזנה משובחת, אבל רחוקה מלהיות מושלמת.
(G)Good / VG- (Very Good Minus)
עדיין ניתן להשמיע אותו מבלי שיתקע, מקסימום קפיצה יחידה או שתיים, אולם יש לו רעשי רקע משמעותיים. טוב לא אומר בהכרח רע אבל "חרוש" , התקליט יכול לשמש כתקליט זמני עד שיגיע העותק המיוחל ואז מומלץ לשדרג. לרוב נמכר במחיר זול משמעותית.
העטיפה שחוקה (כיתוב כבד, קרע, בלאי טבעתי משמעותי, כתמי רטיבות, צבע דהוי)
(P (Poor
מצב גרוע, שרוט, עקום, קופץ. סביר יותר שהם ילכו לפח.
מצב העטיפה גרוע ברמה שבא לך לבכות. לרוב נמכרים בגרושים (אם בכלל) למטרת מילוי מקום בלבד.
.